







Цього дня печуть коржі
з маком нового врожаю. Шулики кладуть до макітер і поливають медом, щоб і
життя було таким же солодким, мовили: до Маковія маку не можна їсти , бо будуть
зуби кришитися). Чудодійні властивості маку як оберегу від відьом, упирів та іншої
нечисті були загальновідомі. Особливу силу мав
польовий мак, зерна якого самі висипалися з голівок – так званий видюк.
Якщо таким маком обсипати обійстя, то злий дух не зможе зайти до нього. Наші
предки вірили, що поки нечистий збере і порахує всі зернятка , заспівають півні
і зло втратить силу.
У фольклорі мак
завжди є символом краси: «Гарна дівка, як маківка». А в піснях маків цвіт прирівнюється до
швидкоплинного людського життя: «Пройшов мій вік, як маків цвіт, що вдень
цвіте, а вночі опаде».

А ше 14 серпня —
день, коли жінкам прощаються всі «бабині гріхи: треба замолювати свої
невимолені гріхи.
Другий (Яблучний)
Спас, або Преображення Господнє, присвячений великій події у житті Ісуса
Христа. Коли на горі Фавор під час молитви Його лице просяяло, а одяг став
білим та блискучим. Саме тоді апостолам відкрилося світло й слава Божества.
Свято Преображення припадає на той час, коли достигають плоди землі і Господь
благословляє їх на всіляку користь людям, тому народ і називав це свято Другим,
або Яблучним Спасом. Крім яблук, у цей день до церкви несуть і груші, виноград,
мед, колосся жита і пшениці. Скінчиться служба , і прочани неспішно вийдуть на
церковний двір, постануть колом і на розстелену хустину покладуть найкращі
плоди, а ще й моркву, буряк ,помідори, кавуни, капусту і навіть варені качани
кукурудзи - аби на другий рік усе краще вродило. З цього дня церква благословляє
мить, коли вже можна їсти яблука (до цього дня православні яблук не їли) з
медом та пригощатися легким вином. Господині починають варити яблучні компоти
та варення.
На Спаса поминали
померлих родичів. Це давня українська народна традиція - відголосок прадавнього
культу предків. За народною міфологією, це третій прихід мерців на світ у
весняно-літньому сезоні: вони з'являються на Страсний Четвер, на Зелені Свята і
на Спаса. Матері, які втратили своїх дітей, приносять яблука на їх могилки.
Вважається, що якщо до Яблучного Спаса така мати не скуштує яблуко, то її діти
у цей день будуть їсти райські яблучка.
А ще, за народним
повір'ям, у цей день можна було попросити у яблуньки краси та довгої молодості.


Цей Спас ще називають Горіховим, бо достигають лісові горіхи, і
їх можна було за-готовляти і освячувати в церкві. На Горіховий Спас в багатьох
містах раніше влаштовували ярмарки, де продавали домоткані полотна. У народі
говорили: «Пер-ший Спас — на воді стоять.
Другий Спас —яблука їдять. Третій Спас — на горі
полотна продають». Звідси ще одна його назва — «Спас на полотні», або Полотняний
Спас. Вважалося, що торгівля в цей день буде особливо сприятливою.
Успіння ПРЕСВЯТОЇ
БОГОРОДИЦІ відзначаємо 28 серпня.
Богородиця,
Богоматір, Мати Господня, Пресвята, Пречиста Діва Марія …Вона немовби вилучена
із загальнолюдської спадкової гріховності, і в ній єдиній знімається прокляття,
що впало на людей за їхній первородний гріх.

Цікаво?
Учасники об'єднання принесли
на свято – зустріч все, що потрібно до святкування – яблука, мед, горіхи,
виноград, овочі, квіти, освячену воду тощо.
Свято пройшло дуже
пізнавально, цікаво, захоплююче… Довго лунали пісні та обговорення, вітання та
сміх…
Запрошуємо й Вас стати
членом нашого клубу «Спілкуймось!» і змістовно та пізнавально проводити свій
вільний час.
Ласкаво просимо до
бібліотеки!
Немає коментарів:
Дописати коментар