


24 серпня 1991 року історична
справедливість була відновлена –
Верховна Рада ухвалила Акт проголошення
незалежності України.

Далі представлення Катерини Білокур та її
геніальних творів…
Катерина Білокур – талант від Бога та
величезна праця.
Катерину Білокур,
всесвітньовідомий майстер пензля Пабло
Пікассо назвав геніальною, побачивши на колективній виставці
українського мистецтва "ЮНЕСКО —
1957" (Париж, Лувр) вісім її робіт.
Полотнами "Цар Колос", "Берізка", "Квіти
за тином", "Колгоспне поле",
"Буйна" він буквально зачарувався.
Катерина Білокур народилася 7 грудня 1900 р. на Полтавщині в с. Богданівка в незаможній селянській родині.
Тож її мрії про навчання залишилися мріями, про що вона писала пізніше в сповідальних
листах-новелах.


З молодих літ
К.Білокур страждала від нерозуміння
рідними її творчих поривань. Наділена від природи даром художнього бачення світу та унікальною пам'яттю, Катерина Білокур жила
й творила, виборюючи право на малярську
творчість. Лише заміром на самогубство відвоювала в батьків право малювати
щодня, якщо "все ділечко впораю".


Найвідданішим
учителем і натхненником творчості Катерини Білокур була навколишня природа рідного села, особливо квіти, що
найбільше зачаровували її душу…
Учасників заходу зацікавила постать Катерини Білокур й зразу ж вони переглянули
видання:
1.
Катерина Білокур:
Фотокнига. – К. – Спалах. 2001. .128с.: іл.
2.
Катерина Білокур:
Книга-альбом. – К. – Мистецтво. 2015. .152с.: іл.
3.
Українки в історії / За заг. ред. В. Борисенка. – К.: Либідь, 2004. –
328с.: іл. Ст. 240 – 245.
На завершення розповіді про Катерину Білокур
бібліотекар додала, що у с. Богданівка
відкрито садибу-музей ім. Катерини Білокур, а біля хати – пам’ятник,
споруджений небожем-скульптором Іваном Білокуром та порекомендувала присутнім на
дозвіллі переглянути в інтернет – мережі документальні фільми «Катерина Білокур. Послання» та «Катерина Білокур. Сповідь»
Далі – знайомство з хужожницею світової
культури Марією Приймаченко.
Бібліотекар зосередила увагу присутніх на
тому, що доля народних художниць тісно і невіддільно
пов'язана з рідною землею. Болотня Київської області — рідне село Марії
Приймаченко. Тут вона народилася 12 січня 1909 року. Її дитинство було затьмарене страшною недугою –поліомієлітом.
Це зробило її не по-дитячому серйозною й спостережливою, загострило слух і зір.
Й
далі Маргарита Молдован продовжила: «Творчість Марії Приймаченко стала відомою
від 1936 оку, коли вперше у Києві на Всеукраїнській виставці народного
мистецтва були експоновані її малюнки "Звірі з Болотні". Саме тоді її
запрошують до експериментальних майстерень при Київському музеї українського
мистецтва. В цей час вона не лише малює, а й вишиває, захоплюється керамікою. У
Музеї українського народного декоративного мистецтва зберігаються її керамічні
вази, тарелі, прикрашені розписом із фантастичних звірів, птахів, казкових
істот.
Світ образів Марії Приймаченко — казковий,
чарівний, фантастичний. В основі його лежать фольклорні легенди, народні казки
й оповідання, враження від яких органічно переплетені з навколишньою
дійсністю. В її творах фантастичне — життєве, а реальне — фантастичне.
«Починалося все це так, - згадує художниця.
– Якось біля хати над річкою на квітучому лузі пасла я гусей. На піску малювала
всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату…»
Кожен приходив подивитися на цю дивину зроблену руками дівчинки. Хвалили.
Сусіди просили і їхні хати прикрасити. Дивувались, радили вчитися…»
Учасники заходу дізналися, що творчість Марії Приймаченко стала
взірцем для її сина Федора. Він продовжує сімейну традицію — малює казкових
звірів ("Морський рак", "Танцює лебедиха", цикл робіт
"Людина на землі").
Бібліотекар нагадала, що 1991 року Марії Приймаченко не стало. Народна
художниця все своє життя прожила в рідному селі Болотня, невіддільна від його
радощів і горя, від його легенд і переказів, пісенної творчості, від чарівного
поліського краєвиду. Вона є класиком народного мистецтва. За участь у виставці
народного мистецтва 1936 року
Приймаченко нагородили дипломом першого ступеня. З того часу її твори з незмінним успіхом експонуються на
виставках у Парижі, Варшаві, Софії, Монреалі, Празі. Вона — Заслужений діяч
мистецтв України, лауреат Національної премії України ім. Тараса Шевченка
1966 р.
Її
ім'я, як "зірка першої величини" назване у "Всесвітній
енциклопедії наївного малярства", виданій у Белграді 1984 році.
Маргарита Миколаївна
порекомендувала видання, в яких можна детальніше дізнатись про творчість Марії
Приймаченко, які є в фонді бібліотеки:
1.
Марія Приймаченко: Альбом/Авт.-упоряд. Н.Велігоцька.
– К.: Мистецтво, 1994. – 132с.: іл..
2.
Українки в історії / За заг. ред. В. Борисенка. – К.: Либідь, 2004. – 328с.: іл. Ст. 246 – 247.
Було запропоновано переглянути документальні фільми, зокрема «Сотвори своє сонце», знятий
у 1968 році, «Діалог. Світ і Марія Приймаченко» . – ТРК «Глас», «Зустріч з добрим левом» (М. Приймаченко), Програма
«Культура: тиждень» від 14.02. 2016 ( М. Приймаченко).
Далі
бібліотекар підвела розмову до мальованого світу Поліни Райко.
“Я щаслива тоді, коли малюю”, – казала
Поліна Райко, мешканка міста Цюрупинськ, що за 4 кілометри на південний схід
від Херсону (тепер Олешки). У свої 70 років вона йшла у плавні річки за городом
і там спілкувалася з птахами. В очереті серед співу птахів знаходила душевний
спокій і розраду. Поступово атмосферу плавнів переносила й у свою хату, де за
допомогою емалевих фарб творила на стінах свій світ, пропущений через душу.
Полотнами для сільської художниці слугували стіни, стелі і двері
6-тикімнатної хати, хвіртки, паркани і гаражні ворота. Найбільше любила Поліна
Райко малювати птахів – різних форм, кольорів та видів. На стінах особливо
запримітно домашніх качок, гусей та ластівок; також є півники, сови й дятли.
Деякі картини Райко змальовувала також зі сну, що напередодні був їй
наснився, а бувало що й цікаві для себе образи знаходила на етикетках від
пляшок напоїв, на обгортках цукерок, листівках, конвертах. Зокрема, у сні
побачила так звану “статую свободи” у вигляді військової медсестри й зранку
намалювала її на одній зі стін. Кажуть, в часи війни Поліна Райко працювала
саме такою військовою медсестрою.
Є й інші зафіксовані фарбами біографічні сюжети: на стінах увіковічнила
і трьох своїх сестер. Зобразила їх з крилами, сидячи на місяцях-молодиках. І
кожній подарувала по букету квітів.
Поряд з дівчинкою і хлопчиком намалювала ангела-охоронця. Як не на
Землі, то хоч на тому світі Поліна Райко прагнула вберегти своїх дітей.
Трагічні долі випали двом дітям художниці. Доросла донька загинули в
автокатастрофі, а неблагополучний син відсиджував терміни за ґратами.
Після повернення з тюрми син не зрозумів материної творчості й подумав,
що та збожеволіла. Перебуваючи одного разу в запої, син кинувся на матір з
ножем, нанісши кілька глибоких поранень. І невдовзі через зловживання алкоголем пішов з життя.
Втративши рідних, Поліна Райко рятується одним лише мистецтвом. Воно її
живить і стимулює жити далі.
Двоє онуків бабусі, що лишилися від доньки, видно, не дуже спілкувалися
з бабусею. Й після її відходу розписану хату не вагаючись продали…
На завершення заходу ведуча
навела вислів Сергія Дяченка, співавтора
каталогу робіт Поліни Райко “Дорога до раю”, працівника Херсонського обласного
краєзнавчого музею: “Є речі, які не зачіпають, хоча й грамотно правильно
зроблені, а є речі, які зачіпають, пронизують наскрізь. Щирість, передача
емоцій, воно зачіпає. Але от одного місцевого художника творчість Поліни Райко не зачепила, каже, не розумію, що
ви тут знаходите, це звичайні дитячі малюнки. І так може кожен. Але ж я
розумію, що так може не кожен. Важко це пояснити. Тут і набір кольорів і
сміливість мазку, композиції, і самі образи. Тут багато що вражає, зокрема і
те, що розписами покритий весь хатній простір”.
Учасники свята краси довго не розходилися, переглядали альбоми, книжки,
обговорювали почуте й побачене, ділилися враженнями…
Немає коментарів:
Дописати коментар